tirsdag 27. april 2010

Parmesan focaccia som kvelds kos+julie&Julia....

Fikk lyst på en "kvelds treat" og bestemte meg for å bruke min fantastiske Kitchen Aid
(tusen takk mamma og pappa:)
Så jeg lagde en:

Parmesan Focaccia (1 brød)
25 g gjær
2 dl lunkent vann
2 ss olivenolje
1 ts grovt havsalt
350 g hvetemel
2 ss olivenolje
2 ts grovt havsalt
3 ts frisk hakket timian eller rosmarin, evt 1 ½ ts tørket
Revet parmesan ost etter ønske.

Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig

Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter

Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett

Dekk med klede og la heve ca 20 minutter

Lag små groper med fingertuppene.

Drypp olje over og dryss over salt og timian.

Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutte

Avkjøles på en rist.

Bon Appétit..

Samtidig som jeg i matlagnings modus må jeg bare anbefale en av mine absolutte favoritt filmer, Julie&Julia.

Fantastisk feel good film.Må sees!


Nyt tirdags kvelden og vær fantastisk slik som bare du kan være..

Avslutter med et ord for kvelden;)

"Kjærligheten er også en mystisk ting;

Jo mer vi deler den, jo mer blir det.

God natt blogg skatter.

Anjaxxx

5 kommentarer:

Cherry Blossom Blog sa...

Mmm, ser nydelig ut! :)
God kveld til deg og ♥ klem

Trine sa...

Ååå, jeg kjenner lukten gjennom sjermen:) Fantastisk asså! Kanskje det blir en food-blogg også;)Den filmen må vi se igjen en dag snart:) Sov godt bestis*

Åse sa...

Dette så fantastisk godt ut! nam nam! Men er det mulig å lage det uten en Kitchen Aid tror du? ;))

Anja sa...

ja det er null problem Åse, du må bare kna å kna i lengre tid..men det blir like godt;)
Hva er din faoritt rett å lage?klem

Åse sa...

Skulle gjerne hatt en Kitchen Aid til å hjelpe meg! :)
Jeg kommer ikke på noen sånn liten kveldsrett som er favoritt... Kanskje ostegratinerte nachos med kylling og salsa...
Men min absolutte favorittrett er noe som heter Sunshine chicken! :)
Hamre "flate" 2 stk kyllingfilet, dyppe i egg og så i knuste ritz-kjeks. Ha i en ildfast form og så helle over en magisk blanding av honning og smeltet smør. Husker ikke blandingsforholdet (ca 50/50) men det er godt at det smaker litt salt og søtt :) Stekes på 200 grader i 20-30 minutter. Serveres med ris med soyasaus og rømme, og kokt brokkoli. SUPER GODT! Kanskje ikke slankemat, men godt på en lørdag f eks! :))